2008-10-27

Om amerikanska och eventuellt oamerikanska namn

Men alltså, den här diskussionen om Barack Obamas namn. Skulle hans namn vara oamerikanskt? Som svensk är jag förvisso inte helt kvalificerad att uttala mig i frågan, men jag läste den här artikeln i DN nyligen, där en snubbe i Virginia uttalar sig:
"Barack Hussein Obama, säger Bob Neill med eftertryck på varje ord. Vad är det för namn på en amerikansk president? De ska ju heta saker som Washington, Jackson och Ford."
Och håll med om att ni har hört eller sett liknande uttalanden tidigare, om det nu var i bloggvärlden eller i någon annan tidning.


Då frågar jag mig följande: En av USA:s mest kända (och beundrade) personer någonsin är tungviktsboxaren Muhammad Ali. När han konverterade till islam 1964 bytte han som bekant namn från Cassius Clay till sitt nuvarande - avsett som en hyllning till islam. Är Muhammad Ali också oamerikansk eller främmande på något sätt? Jag tror ingen skulle våga göra det påståendet.

1 kommentar :

Anonym sa...

Det finns många amerikaner som anser att Muhammad Ali är oamerikansk, främst med anledning av Alis:

*) avståndstagande från USA's krig i Vietnamn samt

*) engagemang i den afroamerikanska, muslimska, medborgarrättsrörelsen.

Att Ali bytte namn var just för att han med kraft ville demonstrera ovanstående. Det är lite sorgligt att se (och i denna blogg lite förvånande) att hans kamp och hårda slag mot USAs etablissemang inte gett poäng.
Ali slogs för fred och frid.
Han gav allt och gick på knock.
Noll man minns i våran tid.
Nu minns man bara pang och smock.