2010-02-03

Något om Salinger och Scott, verklighetsgrundade fantasier?


J. D. Salinger är död, och därmed har en av mina absoluta favoritförfattare gått ur tiden. Inget ovanligt i att gilla Salinger, snarare tvärtom. (Typiskt nog var det en klasskompis i högstadiet som kom hem från något high school-år i USA som först började prata om boken ”Räddaren i nöden”.) Hans produktion är så härligt överblickbar, och man får snabbt känslan av att man har läst allt som finns att läsa. Tror faktiskt att allt han publicerade finns översatt till svenska, men jag kan ha fel.

För något år sedan väckte svensken Fredrik Colting stor uppståndelse med sin påstådda plagiatbok ”60 Years Later: Coming Through The Rye” (publicerad under den ytterst fåniga pseudonymen J. D. California). Jag läste den aldrig, då, men kanske ska jag göra det nu. Det ligger någonting redan i titeln; anslaget med att det ”är 60 år sedan”. Var har jag sett det förut? Just det, i titeln till Walter Scotts berömda roman ”Waverley Or ’Tis Sixty Years Since”, med vilken han för övrigt grundlade den historiska romanen som genre. I Sverige ses Walter Scott som en renodlad underhållningsförfattare, men i anglosaxiska länder tas han mer på allvar som en författare som skildrar viktiga brytningstider, övergångstider i historien, t.ex. det skotska klansamhällets försvinnande. Den här anspelningen passar en bok som Coltings, som i sig är en parafras över ett betydligt mer känt verk. Holden Caulfield som gammal vresig gubbe känns ändå inte som en helt orimlig tanke.

OBS! Jag hade sparat en länk till artikel i Huffington Post om uppmärksamheten kring Fredrik Coltings bok, men artikeln verkar vara nedtagen, kanske p.g.a. tryck från Salingers advokater.

Inga kommentarer :