2010-08-23

Två av Peter Lindforss sm-dikter

Som bekant är det svårt, nästan omöjligt, att skriva medvetet strunt. Det visste både Almqvist och Ekelöf.

Helena Loofts tilltag att skriva språkmaterialistiskt har i alla fall lockat några att prova på att skriva helt icke-kommunikativt och obegripligt. I Peter Lindforss fall har resultatet blivit ganska bra dikter, så då är väl frågan om han har lyckats eller misslyckats?

ANDEMENING # 2

kommer i grupp med rösterna
utanpåmärkt och pilträden
behandlingsbar?
nuddar kravlöshet
att andas kvalster
i denna sandiga evighet
att födas bland pilträdens kvalster


AJ DÄR

Aj där
geografiskt
blytungt arsle
i kotteskogen
Mer vatten
hostar genom skogen
Måste
leka vildbarn
samlar nödvärn
begär glad
diskmaskin
i alla sedda problematika


- Peter Lindforss

1 kommentar :

Anonym sa...

Det där var bra skrivet av Lindforss - men som övningar i oesism/språkmaterialism/meingslöshetär dessa dikter tämligen misslyckade. Jag tycker mig ana absurdism och sextiotalistisk politisk humor här. Men det kanske bara är jag och min underliga hjärna som spökar. Nå, jag tycker att Loofts senaste verk är synnerligen meningslöst bredvid dessa två dikter. Pnkt slt.

Kim Larsson