2014-03-07

Det är vår, baby, vem behöver skor?


Alla dessa vackra kärlekar

vårkänslor och elände
slukarålderns bokglädje är inne i en ny och oerhört givande fas
jag lånar böcker på bibblan, till min dator och ligger nätterna igenom
och läser, som vore jag tolv och läste vuxenböcker under täcket i ficklampans sken
dessa böcker som möter en när man jobbar i hemtjänst och hos äldre i deras hem
bokklubbarnas årtionden, 70 och 80talets bestsellers
som jag grät när jag läste Shardick, tröttman av Salubrinboken (nån skilsmässobok av Updike)
innan Dawn French fanns Marilyn French, Lisa Alters Närbilder och glädjen över att slippa tandställning
När jag väntade mitt första barn var vi på resa vid Araratbergets fot och jag såg Tistlarna brinna skymta förbi i ögonvrån, Yasar Kemal blandat med L M Montgomery, Sven Wernströms underbara böcker och lite Irländskt uppror av Leon Uris, sen skulle jag ta mig själv på allvar och försökte studera litteraturvetenskap och slutade läsa, jag tröttnar ju så lätt om folk ska tala om för mig hur man ska göra, tycka, tänka
obstinaten i mig gör uppror och går där ifrån
tyvärr alltså
vid resan  i Turkiet mötte vi en man på en alldeles underbar liten ö, som hette Himmelsön, straxt utanför Galipolli, han berättade om sin bästa kompis, om mustascher och om att seriöst arbeta på en hjärtattack innan 40, ack den ungdomen, va?
Häromdagen glömde jag ha i balsam i mitt vackra gråa hår, samtidigt som jag anammade det nya modet och köpt mig en rödrutig storskjorta
gick förbi spegeln och därinne satt Göran Greider och vinkade till mig.
Det var han som var kompisen.
Nu är han min kompis, i smyg.



Nu ska jag gå till min ateljé som jag lyckades få efter att ha läst Mikael Fants fina Vattnet i mars och blivit vän med honom genom sociala media, det är helt enkelt roligt och lite spännande att vältra sig bland de nya kontakterna och man behöver inte ha rödrutig storskjorta och burrigt hår för att ha kul, men ibland underlättar det. Puss M

Inga kommentarer :