2016-02-01

BORN TO RUN av Lukas Moodysson #argusarkivet #003 #1985

BORN TO RUN av Lukas Moodysson

(publicerad i Den Blinde Argus nr 3, 1985)




Jag ger allt jag har,
varken mer eller mindre
jag ger mina skor,


mina magneter,
en sömn i svart
& det där som ingen vet
jag ser drogerna komma i dopklänning
utanför fönstret
ser dammtussarna slicka
muskler till lera
jo, jag älskar dej

en lång besk månad
av bleka stenar
& såriga kärleksaffärer
jag vet att det bara finns ett sätt
& jag ger allt jag har
jag ger en kam att kamma
asfalten med

rädda mej
rädda mej varje morgon
vänder ryggen till
för att kväva någon
jag dansar en natt
som gått sönder

född
född att offra mej
i upploppets ränna
född att leta extaser
född att ge allt jag har



Foto: Anders K Johansson


Bokförlaget Megafon & Den Blinde Argus gav 2014 samlingsvolymen Någon Har Kidnappat Golvet Under Dina Fötter (volym 2) med Lukas Moodyssons ungdomsdikter han publicerat i bl.a. tidskrifterna Den Blinde Argus och Spau Spassiba. 

(Medverkande i DBA 3/1985; Andreas Björsten, Lukas Moodysson, Roger Forslund, Micce Rylander, Catharina Edin, Viktor Rangner, Hans Sjöberg, Fredrik Wadström, Mats Adolfsson, Thomas C Ericsson, Ola Lindvall, Claes Djurberg, Pär Heimdal, Carl Johannes, Bengt Wedding. 
Fotografier av Claes Djurberg, Mats Adolfsson, Micce Rylander.)
 

Inga kommentarer :