2016-02-10

Johan Jönson 2

I en stor förhandsartikel i Svenska Dagbladet inför utgivningen av dit. dit. hään. presenterades Johan Jönson som en ”storsäljande” poet. Det där gjorde mig lite förvånad - jag hade inte föreställt mig hans författarskap som lönsamt i den bemärkelsen. Jag ställde därför frågan till hans förläggare (Argus-bekantingen) Gunnar Nirstedt på Bonniers förlag. Stämmer det att Johan Jönson är en storsäljande poet? Hur stora upplagor trycker ni hans verk i?

Gunnar Nirstedt svarade via mail och jag saxar här med hans tillstånd:

Föreställningen om Johan Jönson som en storsäljande författare är en tidningsanka. Tyvärr har den fått stor spridning, och det har gått från ”lönsam” till ”Sveriges bäst säljande poet”; nu senast såg jag att Johannes Göransson förde den uppgiften vidare på en amerikansk fb-sida. Sant är att Johan Jönson har fler läsare än de flesta poeter kan hoppas på, och sant är att Albert Bonniers Förlag vid två tillfällen har fått beställa tilltryck. Hans största framgång försäljningsmässigt var Efter arbetsschema. Vi delar ogärna med oss av siffror, av hänsyn till författaren, men låt mig säga så här: varken poeten eller förlaget tjänar några pengar att tala om på hans böcker, och förlaget ger heller inte ut dem av den anledningen.

Inga kommentarer :