2008-02-22

Förlåt ett eller två fanmail

R.I.P. Stuart Adamson

Det var en halv mansålder sedan det här började.
1973 upptäckte jag Cockney Rebel genom en artikel i den nystartade svenska musiktidningen Ny musik… men den här texten ska inte handla om dem.
1983 upptäckte jag Simple Minds genom en artikel i den svenska undergroundtidskriften Kannibal…
Så fick jag alltså veta att det fanns ett rockband med ett andligt budskap som kallade sig Simple Minds, och som när den svenska intervjuaren (det kan ha varit Clemens Altgård, fast jag undrar om det ändå var det) mötte dem under en turné och undrade över namnet svarade:
”Vi heter ju Simple Minds, inte The Simple Minds…”
Vilket borde ha översatts: ”Vi heter ju Enkla Själar, det betyder inte att vi är Dumma i Huvudet…”

Jag antar att jag inte kan glädja er genom att spela gamla Simple Minds-videor för er (allt de gjorde fram till ca 1984 är fantastiskt) speciellt om ni inte gillar Simple Minds. Det finns rätt många som aldrig förstått deras storhet, eller som aldrig hann lyssna på dem under deras storhetstid och som därför har hunnit få fördomar om dem som kan vara svåra att bryta igenom.

Jag såg dem live första gången 1989 tror jag det var, då hade de redan ”tappat det”. Gnistan, magin, den där otroligt upplyftande energin som gjorde dem till ett universellt band för alla musikintresserade sökare. Länge blev det sedan kutym att håna dem, något som också hände ett annat stort, men inte lika universellt band, Big Country, som jag faktiskt såg live i Hultsfred medan de var som bäst. Både Big Country och framförallt Simple Minds har mycket starka kataloger på youtube och är värda en revival, vilket jag är helt övertygad om att de kommer att få. För Simple Minds är det redan på gång, de mesta videorna har lagts ut under det senaste året och gamla och nya fans upptäcker dem. Deras blandning av briljanta popsånger och magiskt repetitiv trance-artad musik (innan begreppet trance var uppfunnet) är oförliknelig. Hatar du dem? Jag tror ändå inte att du har sett något liknande. Classy och tacky på samma gång. Det här muntrade upp min själ i ett svårt ögonblick.

1 kommentar :

Steph sa...

älskar simple minds<3